۰
ثمره وعده های پالایشی وزیر نفت چیست؟

تحقق 5 درصدی برنامه افزایش ظرفیت پالایش!

میز نفت – در حالی که وزیر نفت گفته بود ظرفیت پالایش نفت ایران بین 1.2 تا 1.6 میلیون بشکه افزایش می یابد، در سومین سال وزارت خود از افزایش 50 هزار بشکه ای پالایش گفته است! چیزی کمتر از 5 درصد وعده های رویایی خود.
ظرفیت پالایشی | میز نفت
ظرفیت پالایشی | میز نفت
به گزارش میز نفت، روز گذشته بود که اوجی در مراسم امضای تفاهم‌نامه‌های مطالعات طرح‌های توسعه 16 میدان گازی با هلدینگ‌ها، شرکت‌های پتروشیمی و شرکت‌های اکتشاف و تولید ایرانی گفت: در سال جاری ۵۰ هزار بشکه به ظرفیت روزانه پالایش نفت کشور افزوده خواهد شد.

این ادعا در شرایطی مطرح شده است که بیشتر طرح ها و پروژه های پالایشگاهی ایران طی سه سال گذشته در مرحله تفاهم نامه باقی مانده است و خبری از افزایش ظرفیت پالایشی کشور نیست.

تمامی چند ده هزار بشکه ای که در دولت سیزدهم به ظرفیت پالایشگاه های ایران اضافه شده، همگی در دولت گذشته اجرایی شده و کار افتتاح آن به دولت سیزدهم رسیده است.
 

ادعای دیگر اوجی چه بود؟


جواد اوجی در شهریور 1400 یعنی روزهای نخست وزارت خود هم گفته بود:«ان‌شاءالله... طبق برنامه زمان‌بندی تعریف‌شده برای توسعه کمی و کیفی پالایشگاه‌های موجود و برنامه‌ریزی برای ساخت پالایشگاه‌های جدید در چهار سال آینده، ظرفیت پالایش روزانه کشور با افزایش 1.5 برابری به سه میلیون و 500 هزار بشکه می‌رسد.»

در مجموع باید گفت اوجی وعده افزایش ظرفیت پالایش نفت کشور را بین 3.1  تا 3.5 میلیون بشکه در روز اعلام کرده بود ولی با این وجود، همه آن وعده ها به 50 هزار بشکه ختم شده است.

هم اکنون ظرفیت پالایشی کشور در خوش بینانه ترین حالت 1.9 میلیون بشکه است که با وعده 3 سال پیش وزیر نفت، 1.6 میلیون بشکه فاصله دارد.

گرچه در همان روزهایی که چنین وعده هایی داده شد، میز نفت نسبت به رویایی بودن این وعده ها روشنگری کرد اما با این وجود، وزیر نفت همچنان بر همان مداری می گردد که از اساس باطل است.

این که از یک وعده بزرگ تنها کمتر از 5 درصد آن محقق بشود، یا به معنای دروغ بزرگ در وعده دادن هاست و یا بیگانگی مقام عالی وزارت، با مبانی توسعه صنعت نفت ایران.
 
چهارشنبه ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۱:۴۴
کد مطلب: 37779
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *