۰

ضرر 450 میلیارد دلاری تحریم

میز نفت - پیمان مولوی از کارشناسان ارشد حوزه مالی و اقتصاد سیاسی گفت:عدم‌النفع ناشی از تحریم و عدم فروش نفت در دوازده سال گذشته  ۴۵۰ میلیارد دلار است.
به گزارش میز نفت،واقعيت اين است كه شوك ناشي از تحريم‌ها بر اساس برخي برآوردها به صورت مستقيم و غيرمستقيم رقمي بالغ بر 1000 ميليارد دلار خسارت بر كشور وارد كرده است.

اين واقعيتي تلخ است و البته بيش از آنكه به تحريم‌ها مربوط شود محصول مجموعه ندانم‌كاري‌هاي طي ربع قرن اخير به اقتصاد ايران تحميل شد و توان مقاومت اقتصاد ايران را كاهش داد و آن را آسيب‌پذير كرد.

بنابراين در چنين شرايطي مسلم است استمرار شرايط بلاتكليفي باعث مي‌شود كه ايران به شكل مضاعف آسيب ببيند. با وجود اينكه دولت سياست تنش‌زاديي را دنبال كرده است اما به دليل همين كشمكش‌هاي سياسي و جناحي و به خاطر برخي ندانم‌كاري‌ها عملا طي دو سال گذشته برنامه مشخصي براي اداره اقتصادي كشور نداشته است و اگر اين كشمكش‌هاي سياسي ادامه پيدا كند، بي‌شك خسارت مضاعفي را بر اقتصاد كشور تحميل خواهد كرد.

كاش نمايندگاني كه اين‌گونه بر سر مساله برجام جنجال به پا كرده‌اند به دنبال ارايه گزارشي بودند كه بي‌برنامگي چقدر مي‌تواند به كشور لطمه وارد كند. معطل نگه داشتن كشور هم از لحاظ بي‌برنامگي و هم از زاويه اجراي برجام مي‌تواند براي كشور آسيب‌هاي بسيار شديدتري را به همراه داشته باشد. 
يکشنبه ۲۸ آبان ۱۴۰۲ ساعت ۰۸:۵۸
کد مطلب: 36370
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *