۰
جنگ محیط زیست با شرکت ملی نفت ادامه دارد

چالش مجوز میدان نفتی سهراب در هورالعظیم

میز نفت - معاون محیط زیست طبیعی اداره کل حفاظت محیط زیست خوزستان گفت: مجوزی از طرف سازمان محیط زیست مبنی بر فعالیت طرح میدان نفتی سهراب در شمال تالاب هورالعظیم فعلا صادر نشده است و هنوز در مراحل اولیه تهیه گزارش ارزیابی قرار دارد.
هورالعظیم | میز نفت
هورالعظیم | میز نفت
به گزارش میز نفت، سید عادل مولا روز یکشنبه در گفت‌ و گو با  ایرنا وظایف این اداره کل را حفاظت و حراست از زیستگاه‌ها و تالاب‌ها عنوان کرد و توضیح داد: با طرح‌های بدون رعایت الزامات زیست محیطی در منطقه با سخت‌گیری مخالف هستیم.

وی محیط زیست را مخالف توسعه ندانست و افزود: محیط زیست به عنوان نعمت‌ الهی باید برای آیندگان حفظ شوند هر چند رونق اقتصادی و اشتغال از اهمیت بالایی برخوردار است اما نباید این اشتغال باعث آسیب به تالاب شود.


*تولید نفت با برنامه ریزی
معاون محیط زیست طبیعی اداره کل حفاظت محیط زیست خوزستان تاکید کرد: باید در برنامه بهره‌برداری از نفت، آسیب‌ها به حداقل برسد.

وی با اشاره به ارزیابی‌های اداره کل محیط زیست از شرکت‌های نفتی محدوده تالاب هورالعظیم گفت: در بررسی‌های انجام شده یکسری شرکت‌های نفتی از تعهداتشان عدول کردند که تذکر لازم به آن‌ها داده شده است.

مولا با بیان اینکه همه طرح‌ها ملزم به رعایت تعهدات لازم هستد تصریح کرد: برخی طرح‌ها در اختیار پیمانکاران است در نتیجه عدول و تخلفاتی نیز وجود دارد.

معاون محیط زیست طبیعی اداره کل حفاظت محیط زیست خوزستان ادامه د اد: اگر آن تخلف موجب تخریب تالاب شود منجر به توقف کار یا جریمه‌های سنگین می‌شود و در صورت قابل اصلاح بودن تخلف زیست محیطی، تذکر لازم داده می‌شود.

*هورالعظیم کجاست؟
تالاب مرزی هورالعظیم با بیش از ۳۰۰ هزار هکتار وسعت آخرین بازمانده تالاب‌های بین النهرین است که یک سوم آن در ایران و دو سوم آن در کشور عراق قرار دارد. این زیستگاه منحصر به فرد، در جنوب غربی کشور در خوزستان و در انتهای رود کرخه واقع است.

بر اساس ماده سه آیین‌نامه نحوه حفاظت، احیا و مدیریت تالاب‌ها، نحوه تخصیص حقابه محیط زیستی تالاب‌ها از رودخانه‌های بالادست آنها پس از تامین آب شرب نسبت به سایر مصارف دارای اولویت است.

سال گذشته به دنبال خشک شدن بخش‌های وسیعی از هورالعظیم، این تالاب از اوایل تابستان شاهد آتش‌سوزی‌های گسترده به ویژه در بخش عراقی بوده، به طوریکه دود غلیظ ناشی از آن در برخی روزها تا ۶ شهرستان در خوزستان، را در بر می‌گیرد.
يکشنبه ۱۳ اسفند ۱۴۰۲ ساعت ۱۷:۱۰
کد مطلب: 37282
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *