۰
۲
میزنفت گزارش می دهد:

دکل دزدیده شده متعلق به کیست؟

میز نفت - ​طی روزهای اخیر، ویدئویی از یک دکل حفاری منتشر شده است که تقریبا چیزی از آن باقی نمانده است؛ اتفاقی که با عنوان «سرقت یک دکل حفاری» فراگیر شده است.
رضا مصطفوی طباطبایی | میز نفت
رضا مصطفوی طباطبایی | میز نفت
به گزارش میز نفت، این دکل حفاری سال هاست که در شهر اهواز به حال خود رها شده است و بسیاری این دکل را متعلق به دولت و سازمان های شبه دولتی می دانند؛ شرکت ملی حفاری و سایر شرکتهای دولتی انتساب این دکل بله خود را تکذیب کردند و وزیر نفت هم گفته این دکل، متعلق به یک شرکت خصوصی است.

بررسی های میز نفت نشان می دهد این دکل متعلق به شرکت سپنتا بین الملل است؛ موضوعی که دادگستری خوزستان هم آن را تایید کرده و گفته است: این شرکت در سال‌های ۹۲ تا ۹۵ قرارداد عملیات حفاری در چاه‌های شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب را به عهده داشت. پس از پایان قرارداد، این شرکت به‌رغم اخطاریه‌های مکرر از انتقال دکل‌ها خودداری کرد.

اما سپنتا بین الملل چه شرکتی است؟ این شرکت خصوصی حفاری متعلق به مراد شیرانی و رضا مصطفوی طباطبایی است که هر دو، از متهمان اصلی پرونده دکل گمشده هستند. شیرانی در زندان است و طباطبایی با انتقال 78 میلیون دلار از منابع کشور، در انگلستان ساکن است.

ماجرای دکل گمشده به سال‌ 90 بر می‌گردد که شرکت تاسیسات دریایی برای حفاری چاه‌های فاز 14 پارس جنوبی به دکل حفاری نیاز داشت اما با توجه به اعمال تحریم‌های شدید علیه کشور، خرید دکل حفاری بسیار سخت بود. رضا مصطفوی طباطبایی که یکی از دلال‌های سطح سوم دکل بود با نزدیک کردن خود به این شرکت، مذاکرات را برای خرید یک دکل حفاری از یک شرکت رومانیایی به پیش برد اما به دلیل تحریم‌ها، مدل خاصی را برای نهایی کردن این قرارداد به پیش برد.
 
با توجه به اطلاعات واصله از فروشنده اصلی شرکت GSP، آقای (س.ه) یکی از اقوام نزدیک به رضا مصطفوی طباطبایی به عنوان طرف مذاکره کننده از سوی این دلال نفتی به عنوان پوشش به مذاکره با مالکین دکل و مسولان تاسیسات دریایی می نشیند. باتوجه به موضع گابریل کومانسکو مدیرعامل شرکت رومانیایی GSP مبنی بر مشکلات این شرکت برای دور زدن تحریم ها و معامله با ایران، دلال معروف با مطرح نمودن شرکت DEAN، عمر کامل السواده اردنی را به عنوان همه کاره این شرکت به جلو می اندازد.
 
مدارک و اسناد موجود نشان می دهد که رضا مصطفوی طباطبایی به دلیل جلب اعتماد مسولان تاسیسات دریایی در اقدامی دیگر این فرد را تایید کرده و به تاسیسات دریایی این اطمینان را می دهد که با این شرکت واسطه به زودی به دکل خواهید رسید. دلیل حضور این شرکت واسطه در این بین، مشکلات شرکت رومانیایی با هرگونه معامله با ایران بود لذا تصمیم گرفته شد تا شرکتی میانجی و کاغذی، برای نهایی کردن این خرید تاسیس شود.
 
با توجه به مشکلات تحریم، شرکت تاسیسات دریایی با پرداخت پیش پرداخت دچار مشکل بزرگی شد در حالی که بخشی از منابع ارزی آن نزد شرکت CNPC چین وجود داشت؛ طباطبایی به دلیل روابط نزدیک خود با چینی ها، راهکاری را پیش پای تاسیسات دریایی گذاشت که بر اساس آن، ۱۷ میلیون دلار از طلب تاسیسات دریایی به حساب شرکت DEAN واریز می شد تا مشکل حقوقی برای هیچ یک از طرفین پیش نیاید.
 
با پرداخت قسط اول ، اقساط دوم و سوم نیز واریز شد اما خبری از دکل نبود؛ عمر کامل السواده، شرکت DEAN و رضا طباطبایی به یکباره ناپدید شدند و به گروهی که از ایران برای بازدید از دکل عازم ترکیه شده بودند نیز اجازه ورود به سایت داده نمی شد!
 
در همین روزها بود که موضوع شکایت شرکت GSP از شرکت DEAN به دلیل ناتوانی این شرکت در بازپرداخت پول دکل رسانه ای شد؛ شکاینی که در لندن بررسی می شد و دادگاه مشغول بررسی این پرونده بود. با عیان شدن ماجرا، دلال ها به یکباره ظاهر شدند و به مسئولان تاسیسات دریایی تاکید کردند که برای پیروز شدن در دادگاه، باید مبلغ ۱۷ میلیون دلار دیگر به حساب DEAN واریز شود تا وکلای این شرکت در دادگاه توان مالی خود و پول دکل را به اثبات برسانند که در صورت تحقق چنین موضوعی، دکل به ایران منتقل خواهد شد.
 
بعدها نیز گفته شد ۸۷ میلیون دلار بعلت تحریم توسط پلیس امارات بلوکه شده است و زمانی همه چیز عیان شد که پول ها با مدیریت دلال فراری و کارگزاری عمر برای طباطبایی جا به جا و سرمایه گذاری می شود. مسئولین DEAN متواری شده و طباطبایی شایعه می کند که عمر و DEAN را نمی شناسد. طباطبایی یکی از قماربازان قهار کازینوها بوده و در ماجرای پرونده کرسنت دارای پیشینه جالبی است.
چهارشنبه ۱۲ مهر ۱۴۰۲ ساعت ۱۳:۲۶
کد مطلب: 36085
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *


کارمند
Iran, Islamic Republic of
حضرات طباطبایی که سینه چاک نظام بودند و همه سید چه دزدان قهاری پرورش داده نظام اسلامی.
HM
Iran, Islamic Republic of
ميدانيد اين گروهی که از ایران برای بازدید از دکل عازم ترکیه شده بودند و اجازه ورود به سایت به آنها داده نمی شد چه كساني بودند؟