۰
نگاهی به یک قاعده تلخ سیاسی-اقتصادی

اعجاز ساختگی در نفت

میز نفت – نگاهی به فعالیت‌های چهار دولت گذشته و فعلی در صنعت نفت، نشان می‌دهد هر یک از دولت ها خود را صاحب اعجاز بزرگ نفتی می دانند؛ اعجازی که آن را منحصر به خود می دانند.
حضور رئیسی در تاسیسات نفتی | میز نفت
حضور رئیسی در تاسیسات نفتی | میز نفت
به گزارش میز نفت، یک قاعده مرسوم در میان همه دولت‌های جمهوری اسلامی ایران وجود دارد که طبق این قاعده، دولت‌های مستقر تلاش دولت‌های قبلی را به نام خود سند می‌زنند؛ همین سند زدن، منجر به افزایش مجادلات رسانه‌ای میان دولت‌ها شده و هر گروه، سعی دارد خود را محق نشان دهد.

به‌عنوان نمونه، در دوبره نخست دولت محمود احمدی‌نژاد پروژه‌های بسیاری در حوزه صنعت پتروشیمی افتتاح شد که دولت او، سعی کرد همه‌چیز را به نام خود تمام کند. در همان دوران صدای اعتراض دولت کنار رفته اصلاحات بلند شد که چرا در پروژه‌ای که کمترین سهمش به دولت نهم رسید، افتخارش به محمود احمدی‌نژاد برسد.

رئیس‌جمهور وقت، در سخنرانی‌های خود مدام می‌گفت ترافیک افتتاح‌های نفتی در دولت نهم بی‌سابقه است و این دولت، در حال معجزه کردن است؛ در واکنش به ادعاهای احمدی‌نژاد، بیژن زنگنه نامه‌ای بلند به او نوشت و تاریخچه پروژه‌های افتتاح‌شده را به او یادآوری کرد و در انتها نوشت:« بزرگ‌ترین وظیفه رئیس‌جمهور و مسئولان نظام امانت‌داری آنان است و شرط اول امانت‌داری، صداقت است. جنابعالی احتمالاً بر این نکته واقفید که به دنبال رسوایی اخلاقی آقای بیل کلینتون آنچه درنهایت از جانب مردم آمریکا مورد اشکال و غیرقابل‌گذشت تلقی شد نه رابطه غیراخلاقی رئیس‌جمهور، بلکه دروغ‌گویی وی بود.»

دقیقاً همین اتفاق در دولت بعد هم اتفاق افتاد؛ جایی که فازهای پارس جنوبی با پیشرفت بالا به دولت حسن روحانی تحویل شد و روحانی، یک‌به‌یک این پروژه‌ها را افتتاح کرد؛ از فاز 12 و سایر فازها گرفته تا تولیدی شدن میادین غرب کارون و چندین مجتمع پتروشیمی و پالایشگاهی.

ازقضا، همان انتقاداتی که به دولت نهم وارد شد، این بار توسط رسانه‌های اصولگرا و پایداری، به دولت روحانی وارد شد تا این قاعده همچنان در رأس باشد؛ رسانه‌ها و خبرگزاری‌های اصلی کشور که عمدتاً اصولگرا هستند، به مصاحبه با مدیران نفتی دولت دهم رفتند و سابقه پروژه‌ها را بر خروجی خود قرار می‌دادند.
حتی رستم قاسمی، وزیر نفت دولت دهم بارها مصاحبه کرد و از دولت یازدهم خواست، جنبه انصاف را رعایت کرده و تلاش‌های دولت دوم احمدی‌نژاد را در حوزه توسعه صنعت نفت نادیده نگیرد.

در دولت سیزدهم نیز همین قاعده حکم‌فرماست؛ همه پروژه‌هایی که طی دو سال گذشته افتتاح‌ شده‌اند، در دولت گذشته برنامه‌ریزی و اجرا شده بود و این دولت، وظیفه افتتاح آن را بر عهده گرفت. دولت سیزدهم به‌مانند دولت‌های گذشته عمل کرده و سعی دارد با نادیده گرفتن تلاش‌های دولت قبلی، آن را «خائن» توصیف کرده و خود را «خادم» مردم معرفی کند.

همه این بازی‌های کودکانه با دستمایه کارنامه سازی، در شرایطی صورت گرفته و می‌گیرد که اصولاً، دولت‌ها در صنعت نفت، برای دولت بعد کار می‌کنند و با توجه به خواب عمیق اغلب پروژه‌های نفتی، بعید به نظر می‌رسد این قاعده در دولت‌های بعدی، از مدار خارج شود. هنوز هستند کسانی که معتقدند کار را کسی کرد که تمام کرد...!
دوشنبه ۲۹ آبان ۱۴۰۲ ساعت ۰۸:۳۰
کد مطلب: 36380
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *